„Oto jak dobrze i jak miło,
gdy bracia mieszkają razem” (Ps 133, 1)
Pytanie o to, jak dobrze się modlić, jakimi słowami zwracać się do Boga, jaką formę modlitwy wybrać, to dylemat wielu wierzących osób. „Panie, naucz nas się modlić” – prosili Jezusa jego uczniowie. Kościół podpowiada nam wiele sposobów i tekstów modlitw, a rozdział dotyczący modlitwy chrześcijańskiej zajmuje w Katechizmie Kościoła Katolickiego prawie sto stron i opisuje przeróżne formy dialogu z Bogiem i trwania w obecności Boga.
Szczególnie piękną formą modlitwy, utrwaloną w tradycji Izraela, a później Kościoła, jest Psałterz – zbiór 150 pieśni chwalących dzieła Boże. „Psałterz stanowi swoisty «zbiór» formuł modlitewnych, składający się ze 150 Psalmów, które tradycja biblijna daje wierzącym, aby stały się one ich, naszą modlitwą, naszym sposobem zwracania się do Boga i odnoszenia się do Niego” – powiedział Papież Benedykt XVI w katechezie wygłoszonej podczas audiencji generalnej 22.06.2011r. „W tej księdze znajduje wyraz całe ludzkie doświadczenie w jego różnorodnych aspektach i cała gama uczuć, które wypełniają egzystencję człowieka. W Psalmach splatają się i wyrażają radość i cierpienie, pragnienie Boga i świadomość własnej niegodności, szczęście i poczucie opuszczenia, zaufanie do Boga i bolesna samotność, pełnia życia i lęk przed śmiercią. Wszystko, czym żyje człowiek wierzący, zawarte jest w tych modlitwach, które najpierw lud Izraela, a potem Kościół uznali za szczególne narzędzie kontaktu w relacji z jedynym Bogiem i za właściwą odpowiedź na Jego objawienie się w historii. W Psalmach — jako modlitwach — znajdują wyraz duch i wiara. Wszyscy mogą się w nich odnaleźć, i to w nich jest mowa o doświadczeniu szczególnej więzi z Bogiem, do której każdy człowiek jest powołany”.
Naszym przewodnikiem po biblijnej Księdze Psalmów był podczas adwentowych rekolekcji ksiądz dr hab. Wojciech Węgrzyniak, który z ogromną erudycją, ale i z właściwą sobie swadą i poczuciem humoru, odsłaniał przed nami bogactwo treści i form tych pradawnych pieśni, a przede wszystkim ukazywał ich psychologiczną głębię, głęboką szczerość, z jaką psalmistą wyraża wobec Boga swe pragnienia i emocje. Masz potrzebę, by wołać do Boga własnymi słowami? – pytał ks. Wojciech. Wołaj lub pisz psalmy! Nie potrafisz znaleźć właściwych słów? Kościół ma dla Ciebie Psałterz.
„Właśnie po to, aby umożliwić ludowi wierzącemu przyłączenie się do tego śpiewu, Izraelowi i Kościołowi został dany Psałterz. Psalmy uczą bowiem modlitwy. W nich Słowo Boże staje się słowem modlitwy — i są to słowa natchnionego Psalmisty — które staje się także słowem modlącego się Psalmami. Na tym polega piękno i szczególny charakter tej księgi biblijnej: zawarte w niej modlitwy, w odróżnieniu od innych modlitw, które znajdujemy w Piśmie Świętym, nie są włączone w narrację, wyjaśniającą ich sens i funkcję. Psalmy są dane wierzącym właśnie jako teksty modlitwy, a ich jedynym celem jest stanie się modlitwą tych, którzy się nimi posługują i ich słowami zwracają się do Boga. Jest to Słowo Boże, toteż ten, kto modli się Psalmami, mówi do Boga tymi samymi słowami, które Bóg nam dał, zwraca się do Niego słowami, które On sam podsuwa. Jest to szkoła modlitwy”.
Źródło:
Wykłady, konferencje i warsztaty szkoły biblijnej stanowią co roku jednen z elementów adwentowych rekolekcji wspólnoty Lumen vitae. Ale oprócz sporej dawki wiedzy i fascynujących intelektualnych dociekań, program rekolekcji jest tak skonstruowany, by zapewnić odpowiednią ilość czasu na indywidulaną i wspólnotową modlitwę, codzienną Eucharystię, wspólne uwielbienie Pana Boga i adorację Najświętszego Sakramentu. A także na spowiedź.
I właśnie sakrament pokuty i pojednania był w tym roku tematem przewodnim rekolekcyjnych kazań. Nasz duszpasterz, ksiądz prof. Mariusz Rosik, przypomniał nauczanie Kościoła na temat sakramentu pojednania i wskazał, jakie biblijne argumenty stoją u podstaw obowiązującej w Kościele Katolickim zasady wyznawania grzechów przed kapłanem. Przyjrzeliśmy się także słowom wypowiadanym przez kapłana podczas rozgrzeszenia, czyli tzw. formule absolucji: „Bóg, Ojciec miłosierdzia, który pojednał świat ze sobą przez śmierć i zmartwychwstanie swojego Syna i zesłał Ducha Świętego na odpuszczenie grzechów, niech ci udzieli przebaczenia i pokoju przez posługę Kościoła. I ja odpuszczam Tobie grzechy w imię Ojca i Syna i + Ducha Świętego”.
Warunki dobrej spowiedzi (ks. Mariusz Rosik)
Zaczynając od relacji (ks. Wojciech Węgrzyniak)
Sakrament pojednania – od ustanowienia po dzień dzisiejszy (ks. Mariusz Rosik)
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji z rekolekcji i do dołączenia do organizowanych przez Inicjatywę „Lumen vitae” wydarzeń, wykładów i pielgrzymek. Zapraszamy do nas wszystkich, którzy pragną budować swoje życie w oparciu o Boże Słowo.